Služby

Protetika

Protetické řešení nastupuje v případě, kdy byl již zub destruován kazem či úrazem do té míry, že nelze zhotovit pouze výplň. Obecně se dělí na fixní a snímatelnou.

Mezi fixní protetické výrobky řadíme onlaye, korunky či můstky. Onlay nahrazuje velkou část korunky zubu, kdy by již při zhotovení klasické výplně hrozilo rozlomení zubu. Korunka nahrazuje celou viditelnou část zubu, obnovuje plně jeho funkční, i estetickou funkci. Můstek se skládá z korunek a mezičlenů, které nahrazují chybějící zub či zuby.

Tyto výrobky lze zhotovit z různých materiálů. Patří mezi ně kov (nejlevnější varianta, ovšem neestetická), kov fazetovaný plastem (z vnější strany pokrytý pryskyřicí v barvě zubu), metalokeramika (kovový plášť, potažený keramikou v barvě zubu) a celokeramika (nejvíce estetická, přesná a biokompatibilní).

Snímatelná protetika, jak název napovídá, není v ústech pevně upevněna. Čím více zubů se podaří zachovat, tím lépe pro držení náhrady. Na zubech ji drží kovové či pryskyřičné spony, na přání lze zhotovit i složitější konstrukce, které zlepšují komfort nošení pro pacienta.

Dentoalveolární chirurgie

Extrakce

V případě, že zub již nelze zachránit, je nutné ho vytrhnout. Také se preventivně extrahují zuby moudrosti, které způsobují stěsnání dalších zubů, zhoršenou hygienu zubů před nimi atd.

Tento výkon provádíme v lokální anestezii, pacient tak vnímá pouze určité tlaky, avšak bolest vůbec.

Resekce

V případě, že i přes největší snahu od obtíží neuleví ošetření kořenových kanálků, je to ta poslední možnost. Dáseň nad hrotem kořene se nařízne, lékař se dostane k tomuto hrotu a odřízne ho. Ještě ho v případě nutnosti může otvorem v kosti zaplnit. Výkon je opět samozřejmě prováděn v lokální anestezii.

Dentální hygiena

Zubní kaz i další onemocnění zubů a dásní jsou nejčastěji způsobeny nedostatečnou hygienou dutiny ústní. I když si zuby čistíte sebedéle a sebečastěji, jde hlavně o techniku.

Nejdůležitější je odstranit veškerý zubní plak, ve kterém se pak nemohou držet bakterie způsobující zubní kaz, zánět dásní nebo parodontitidu.

Naše dentální hygienistka Vám ukáže, kde byste se měli na čištění nejvíce soustředit, jakou techniku čištění zvolit a jaké správné pomůcky k tomu používat. Návštěva hygienistky alespoň 2x ročně by měla být samozřejmá stejně jako preventivní prohlídky.

Záchovná stomatologie

Zubní kaz je nejčastější infekční onemocnění dneška. Když už vznikne, je nutno ho co nejdříve odstranit, jinak může zub naprosto zničit. Proto je důležité 2x ročně absolvovat preventivní prohlídky. Když už si člověk totiž kaz objeví sám, je už ve velmi pokročilém stavu. Zkušené oko lékaře, případně RTG snímky, dokáží kaz odhalit v počátku. Někdy dokonce není nutno ani zub vrtat, postačí úprava hygieny a různé prostředky ústní hygieny, které Vám lékař doporučí. Kaz je nutno odstranit všechen, proto máme k dispozici i speciální obarvovač kazu, který nám ukáže i ty jeho nejskrytější části.

Po odstranění kazu se zhotoví plomba. Bílá (kompozitní) je velice estetická, váže se k zubu a tím ho zpevňuje. Vyžaduje ale také perfektní hygienu od pacienta, poté má i dlouhodobou trvanlivost. Někdy je nutno z finančních, ale i funkčních důvodů nutno zhotovit výplň amalgámovou. Ve stomatologii má své místo už téměř 200 let. Používáme nejkvalitnější slitinu, která neuvolňuje rtuť a je mnohem pevnější, než dříve.

Pokud kaz zasáhne zubní nerv, je nutno kořenové kanálky vyčistit od infekce a zaplnit. Je to prakticky poslední možnost, jak zub zachránit, je nesmírně technicky i časově náročný. Cena tohoto ošetření se může zdát vysoká, avšak stále vyjde levněji, než zub složitě nahrazovat můstkem či implantátem.